fredag 29. januar 2010

Led meg ikke inn i fristelser, jeg kan finne veien selv!!

Jeg prøver jo å ha et bevist forhold til hva jeg spiser og jobber med å legge om til en sunnere livsstil! Og det er FAEN ikke alltid like lett.. Joa, sier mange, det er bare å ikke ha fristelser liggende hjemme i skapet det, ikke kjøpe inn godterier, kjeks, is og lignende. Handle bevist sunne matvarer, ikke handle når man er sulten, spise jevn hele dagen, holde blodsukkeret stabilt, spis hver 3 time, drikk masse vann. Ja dere vet, det er mye man kan gjøre selv for å ikke falle for fristelsene. Men når man da kommer på jobb på Fredager og tiden nærmere pause, så kommer en kollega inn på avdelingen og sier " Dere burde glede dere til pause assa, det er så mye godt der. Kanelboller, sjokoladekake, seigmen og brus" Jeg kjente med en gang at jeg faktisk grua meg til pause jeg! Jeg er en av forkjemperene på jobben for at vi skal ha fredagskos på pauserommet og de gangene jeg har hatt med det så har jeg enten hatt med grønnsaker og dipp, eller nøtter som et alternativ til de som ønsker å ha et litt sunnere kosthold! På fredag endte det med at jeg ikke tok pausen min på pauserommet og sånn burde det ikke være!!! Men jeg kom meg igjennom dagen takket være viljestyrkemetoden, sunn fornuft og gode kunnskaper om hva det gjør for kroppen min..
Lørdager er jo også en prøvelse, det er liksom dagen hvor man har "lov" til å spise godteri, det har ihvertfall jeg lært fra jeg var liten. Og ja, for all del, om man klarer å være hele uken så er det ikke noe i veien med å kose seg litt ekstra på lørdag men skal man ned i vekt er det lurere å la være. Så i går spiste jeg havregrøt til frokost, kylling wrap til lunch og lagde kyllingwok til middag. Jeg handla også inn en del grønnsaker og mager kesam som vi skulle ha som lørdagskos men vi ble så gode og mette av middagen at grønnsakene fortsatt ligger i kjøleskapet. De skal vi kose oss med i kveld tenkte jeg. Til dessert i går kjøpte jeg inn jordbær og 86% sjokolade som jeg smelta i en kjele og dyppa jordbærene i.. Knall godt!!

I dag skal vi i bursdag til pappaen til Harald og jeg ser for meg at det kan bli en prøvelse også.. Siden jeg ikke aner hva vi får servert har jeg planlagt å spise litt før vi reiser så jeg ikke er drit sulten når vi kommer dit, i tillfelde vi får servert ting som jeg helst ikke skal ha så mye av. Og sjansen for det er jo stor i en bursdag!! Men nå tenkte jeg å trene litt før vi reiser så jeg får vel avslutte her.. Ha en super Søndag!!

4 kommentarer:

  1. Jeg synes det er utrolig flott at du står på.. men å "hate på" at folk ikke tenker sunt til fredagskosen.. den ser jeg ikke.. hehe.
    Verden vil alltid være full av fristelser i hue og ræva. Så om det finnes snop på jobben, burde det ikke være noe vanskeligere enn å snike med seg en sjokiss i butikken. Det ser jo ut som du er jævlig flink da, det skal du ha!!! Keep up the good work.. Get fit, but don't get obsessed with this shit! Man skal kose seg i livet også!!!

    SvarSlett
  2. Takk Tommy! Nå hevda ikke jeg at jeg er imot at det er usunne ting på pauserommet. Jeg skrev at jeg syns det er frustrenede og at jeg kunne ønske at det også fantes et sunt alternativ der. Det er klart at det finnes fristelser overalt hvor man går og det er også grunnen til at jeg følger de rådene som står nevnt i innlegget, som å ikke handle sulten f.eks for å unngå å ville snike til meg en sjokkis i butikken.. Ja jeg har ofte hatt lyst til det men i butikken fins det sunne alternativer jeg kan velge imellom om jeg er fysen. Å sitte på et lite rom med masse folk som koser seg med ting som jeg også til tider fyser på er litt vanskligere.. Men det er klart, fristelser vil det alltid være og ja jeg koser meg innimellom jeg også, men helgen min behøver ikke starte fra fredag formiddag! Om du hadde vært i min situasjon så hadde du nok syns det er frustrenede du også!! Man vifter ikke med et skudd forran øya på en som har vært nykter i 6 dager :)

    SvarSlett
  3. Bare for å vise hvor mye to boller på en dag kan utgjøre i ( forstå meg riktig..) bortkastet tid.



    1 hvetebolle ( 100 g hvetebolle = 335kcal ) ( x 2 = 670kcal for to hveteboller )

    Totalt 34 800 kcal for to boller hver fredag i året.

    557kcal forbrennes pr 60 minutter med vekt trening uten pause for en jente på 80kg på 30 år-

    Dette innebærer at hun må trene 62 timer på et år med helsestudiotrening for å forbrenne de to bollene hun spiser hver fredag igjennom året. Da har jeg ikke regnet ut de nesten 100 kcal jeg ikke orket regne med ( sliten i hodet etter 6 timer trening....) men det blir vel rundt 5800 kcal til å forbrenne...

    62 timer!! Det er en helg det ! 104 boller på et år faktisk!!

    Eller for den som liker å løpe utendørs i 16minus så kan man løpe hurtig i høypuls i 25timer for å forbrenne de bollene i løpet av et år. Da snakker vi løpe på uten stans i maks tempo. 25 timer høres ikke så mye ut, men det betyr at hun må løpe en time annenhver uke KUN for å forbrenne de bollene hun spiser i løpet av fredagskosen. Så må man huske at det kommer bursdager, fester, gode middager, julaften osv.. Da skal man jo gjerne hygge seg også, men da skulle man jo til slutt bare trent for å forbrenne «kosen « da og det er jo ikke moro om man trenger å gå ned i vekt. Vektreduksjon blir det ikke av den treningen, da man kun forbrenner overskuddet hun har intatt den fredagen ( to boller ) og ikke det man kanskje aller helst vil forbrenne; det sukkeret som allerede vandrer rundt i kroppen.

    Det er også bevist at sukker gjør deg sløv, «ødelegger» et stabilt blodsukker, skaper uro, gjør deg oppblåst, trigger til migrene, vektøkning , livstilssykdommer + + + + og også øker det lysten etter mer sukker noe som er kjempe negativt når man kanskje ikke har den helt store disiplinen.
    Etter min mening bør arbeidsplasser oppfordre til mat og «kos» som ikke bidrar til sykdom, hodepine og sløvhet ( noe et ustabilt blodsukker gjør ). En ting er at man frivillig kan kjøpe det i butikken, det er et valg man har, men at pauserommet på jobben der man vil slappe av og lade opp til neste «økt» er fullt av gratisgodis der man kanskje føler at man bare «må smake» , det synes jeg ikke er greit. Men det er nå meg da...

    Hadde det vært meg som skulle servere fredagskos hadde jeg vel kanskje laget en bolle fruktsalat og servert med nydelig vaniljekesam eller vanilje yoghurt og revet mørk sjokolade over. Antioksidanter, masse positiv energi, man blir mett og det smaker digg!!

    Stå på Kristine, du er griseflink! Moro å følge bloggen din : )

    SvarSlett
  4. Jeg foreslår at Kristine kan droppe fredagskosen når hennes avdeling har det, og heller spe på med bittelitt sunn kost hver fredag for en billig penge. Så 6 ganger med fredagskos blir like dyrt/billig som en gang. Problemo solved!

    SvarSlett